bercinta VS couple

ASSALAMUALAIKUM.... :)


bosan betul  nie.... okey lah hari nie aimi nak berceloteh tentang perbezaan BERCINTA dan COUPLING... bercinta dan couple tu memang sesuatu yang berlainan.. ramai yang menyangka bercinta dan couple tu same maksud.. salah tau.. jgan salah tafsir pula... :)

dengar nie ya... ehhh maksud aimi baca ni.. bercinta tu dimaksudkan dengan proses percintaan yang sebenar... cinta yang suci dan bersifat positif dan jauh dari pencemaran maknanya yang hakiki....zaman sekarang nie ramai orang dewasa memahami cinta sebagai "nafsu" dan bukannya cinta... okey2 faham tak apa yang aimi masudkan...kalau faham baguslah... :3 kalau korang nak tahu , cinta ditukarkan kepada nafsu oleh ideaolgi matrialisme yang berjaya menjajah pemikiran orang dewasa masa kini... tapi apa yang pasti cinta sebenarnya bersifat suci dan positif yang jauh dari nafsu.. apa yang menjadikannya negatif ialah apabila seseoraang itu tidak dapat memahami cinta dengan baik.... semua ni FAKTA tau !!

  Coupling pula, walaupun dari segi literalnya bersikap neutral, tetapi telah dikotorkan oleh idealogi liberal yang menjadikannya hanya sebagai definisi kepada perhubungan intim dia insan berlaina jantina sebelum berkahwin. Mengikut tafsiran coupling yang difahami oleh ramai orang dewasa ini, ia bukanlah bercinta, tetapi lebih kepada “melayan nafsu serakah” semata-mata.

herm dah paham dah perbezaan couple dengan bercinta ???

HUKUM COUPLE !!

senang cite hukumnya adalah haram....sebab ape ?? okey meh aimi explain sikit... heheh nak jadi islamik kjap tau :3

okey lah Ramai yang kata couple tu haram berdasarkan sebab-sebabyang tertentu... sebab - sebab yang macam pegang tangan , berdua duaan..... banyak lagi lah...aimi nak tanya betul ke ianya BENAR ??

orang kata yang couple tidak dinyatakan dalam Quran dan Hadis. Tapi adakah bila sesuatu perkata tidak dinyatakan dalam Hadis dan Quran, ianya adalah haram dengan serta merta?

couple ni tak ada ape pon... ianya akan 
menjadi haram jika perilaku orangnya yang membuat benda-benda haram. PAHAM !!!

Apa yang jelas haram adalah apa yang anda buat ketika couple dan bertunang sebab hanya nikah adalah ikatan yang sah secara mutlak.

Couple sekarang tidak mencirikan hubungan yang berlandaskan agama. always remember this sequence ;

Pandangan > Lintasan hati > Khayalan > Keinginan > Tindakan > Zina kecil > Zina besar

it brings you to zina. i mean towards maksiat. even though korang berjalan berdua2 xpgang tgan pun dah mendatangkan perkara yang negatif inikan pula jalan pgg tgan. And youths nowadays kalau pgg tgan tu confirm yang couple right ?

huhuhu. just give an opinion. ^___^